Perkara Asas Yang Perlu Anda Tahu Bila Berblogging

As salam.


hari nie azza nak bagi tips dekat korang, yang otai nak baca pun boleh, otai ? ada ke otai nak baca belog azza nie ? belog tak glamer laa katakan . yang tanak baca pun boleh tau, sebab kenapa ? azza dah tahu korang memang bijak dalam asas semua nie, post ini just ditujukan buat newbie .


ambil buku dan pen, catat tau, cikgu azza nak mengaja dah nie, oke, pertamaaa :




@ cara menulis entri


percayalah, trafik korang tak akan naik selagi tak update, lain lah kalau korang meninggalkan satu dua wasiat eh tak, satu dua tutorial yang dapat dikongsi bersama dengan orang lain, kadang kadang nak naik traffik nie tak susah pun, cukup lah sekadar meninggalkan tutorial kalau korang betul betul bz, yang update selalu tu, biarlah, hak mereka .





@ cara masukkan gambar

entri tak akan cun kalau tada gambar, korang perasan tak yang belog abg ben ashaari jarang ada gambar ? dan kenapa post dia selalu dapat hangatan peminat? oke, salah satunya dia gunakan kreativiti bila berblogging, otai kan ? semua boleh buat , hehee





@ cara edit bahan asas


kalau di belog azza, lengkap azza dah ceraikan mereka, bukan ceria dengan talak tiga ye, tapi kali nie talak sepuluh kot, oke, GURAU* azza ceraikan mereka mengikut topik2, kalau header, bahagian header lah, kalau menu ke apa, bahagian tu lah, so senang bagi korang nak cari tuto kan ? lanjut, boleh KLIK SINI .





@ cara set up belog


cara set up atau kemaskini belog ada dua bahagian, satunya page element dan satu lagi edit HTML, di page element korang boleh taruk dekat situu memacam gadjet yang korang boleh buat, dan itu juga dipanggit gadjet untuk sidebar, di belog azza pun sudah ada tutorial di sidebar, KLIK SINI nak tahu lebih lanjut . manakala edit HTML pula ada memacam code yang korang boleh jumpa, juga azza sediakan tutorial .


pengetahuan umum : blogging tak akan sempurna tanpa kewujudan atau kepandaian korang dalam bab bab bab di atas tu semuaa, tu semua benda asas, simple as ABC, tak paham, boleh tanya azza di facebook, nie link facebook azza .




Love,

15 comments: