Pengalaman Bersalin Anak Sulung Part Akhir

624pm - 30/03/2019

"puan, kita emergency ceaser ye. bukaan puan masih 6cm juga ni". sy angguk lemah. memang sy dah hilang tenaga lawan sakit contraction tadi. misi pun ada cakap "kalau adik ada rasa nak teran, bagitahu ye". tapi sungguh memang takda rasa nak teran pun 😂 mungkin sebab sakit teramat sangat, tambah azah pun dah hilang tenaga. allahuu. dok tengok jam berdetik, "lama lagi ke nak tolak operation theatre misi" . misi cakap "adik sabar ye, OT tgh ada kes kecemasan juga". azah pun sabar sabar dan terus sabar.



827pm - 30/03/2019

"okay puan, kita tolak puan ke OT ye". terus azah disalinkan pakaian OT. sebelum masuk, kena sign surat dulu. suami pun sign jugak surat. apa yang dah diterangkan doktor, semuanya azah angguk dan sign je. time tu azah betul betul dah lali. azah cuma fikir selamatkan lah baby dan azah. tu je. apa yang terjadi lepas tu, azah tak kisah dah. settle je sign surat, salam salam dengan husband terus azah ditolak ke OT. masuk je OT, ada doktor lelaki yang terangkan prosedur itu ini. azah macam biasa angguk je. seingat azah, jam 9 azah masuk OT, pastu doktor inject bius di tulang belakang dan terus azah rasa kebas start dada sampai kaki dan doktor start operate perut. dan time tu juga ada funny moment happen, dalam bilik OT tu riuh dengan lagu "aduh aduh sayang" tu. hahaha. hilang berdebar seketika.

908pm - 30/03/2019

"assalamualaikum babyyy", bunyi misi bagi salam pada baby. alhamdulilah bunyi baby azah menangis. yang sakit daripada pagi tadi terus hilang bila bunyi anak sendiri menangis. dalam dok menahan sebak, ada doktor tanya, puan ada scan anak puan, laki ke perempuan? azah cakap ada, laki. tu menangis macam laki je. doktor tu gelak gelak je, dia cakap nanti puan tengok la ye. dalam seminit dua macam tu, doktor girl bawak baby, nah cium mama awak. dan saat tu, sumpah yang tadi tahan sebak terus mengalir air mata! 😢😢 baby azwar kiss azah, doktor tunjuk jantina anak dan doktor mintak izin nak bawa baby ke wad kanak2 untuk dipantau seketika. seingat azah, time azah mengalir air mata, ada seorang misi/doc yang lapkan. Allahuakbar. suasana sebak seketika. settle je jahit dan inject ubat kecutkan rahim semua jam 920pm, azah ditolak ke labor room semula untuk dipasang medxa (ubat panas darah tinggi) dan lain2 ubat melalui branula. tak lama tu azah tertido dan esoknya jam 8 pagi, azah boleh pegang baby azah sendiri buat pertama kalinya dan time tu jugaklah azah skin to skin dengan baby 😢😢😢 Allahuakbar, indahnya ciptaan Allah kan.


so far semua misi dan doktor baik baik belaka. alhamdulilah. sepanjang urusan kelahiran, check jalan dan induce apa semua tu, alhamdulilah azah dapat doktor perempuan semuanya. just dalam OT sahaja azah dapat doktor lelaki. hihi. takpelah memana doktor pun, asalkan semuanya dah selamat sejahtera. baby pun makin bambam dah kan 💝 untuk yang bertanya, azah berada di HRPZ selama 8 hari. 3 hari sebagai atenatal dan 5 hari sebagai post natal. normally post natal czer 3 hari je tapi memandangkan azah ada darah tinggi + baby pulak ada demam kuning, tu azah kena admit lama sikit. kalau ikutkan hari kelima azah tak dibenarkan balik lagi tapi sebab azah dah stress sangat2 kat ward atas beberapa sebab, azah sign surat risiko balik. hehe. alhamdulilah. tekanan darah sekarang pun dah kembali normal. 😉


rasanya tu je pengalaman yang azah boleh kongsi. hehe. yang selebihnya biarlah menjadi tatapan rahsia azah dan suami. kalau ada apa apa yang nak tanya, boleh tanya di ruangan komen ye. in shaa Allah azah akan jawab slow slow. hehe.


so azah dengan ini nak ambil kesempatan nak ucapkan terima kasih banyak pada misi dan doktor HRPZ2 yang menjaga azah dari hari pertama azah warded hinggalah hari akhir (walaupun sign surat risiko). okaylah, till we meet again ya.


menarik? boleh juga baca part bersalin yang lain :)

PENGALAMAN BERSALIN PART 1
PENGALAMAN BERSALIN PART 2 
PENGALAMAN BERSALIN PART 3



No comments