Bahagia dan Derita Jangan Dicanang

Assalamualaikum semua.

adat resam kalau kita ada berita gembira, mesti kita nak kongsi kan? pada kita, bahagianyalah diri kalau apa yang kita idamkan kita peroleh. macam tu jugaklah dengan Azah sendiri. dah kahwin ni, bahagianyalah sebab dah ada suami. tak payah pikir boyfriend buayafriend lagi dah. bahagianyalah apa kita nak pasti suami berikan, bahagianyalah ada tempat mengadu tapi bahagiakah kita kalau segala kebahagiaann yang kita tunjuk itu menjentik hati perasaan orang lain yang belum bahagia?

pagi tadi scrol status-status di facebook. terhenti pada satu status,

bahagia jangan dicanang risau yang belum bahagia, cemburu.
derita jangan dicanang sebab ada orang yang lebih menderita.

bila baca bait-bait ayat tu. pappp. terasa dekat dahi sendiri. ada jugak kebahgiaan kami suami isteri yang azah tonjolkan di facebook. alahai. maafkan saya. tiba-tiba rasa nak delete je semua status kebahagiaan tu. erm.




tapi betul dengan bait-bait ayat tu, azah sokong. dua tiga hari lepas Azah tertengok "story" di instagram. swipe swipe terjumpa satu screenshot pasal apps pregnancy miliknya. bahagia orang dah mengandung kan. terdetik hati cemburu, yelah. sama-sama kahwin tapi dia diberikan rezeki dapat baby dulu. alhamdulilah. rezeki dia dapat baby awal. kami?

kami masih lagi merancang (TTC). doakanlah yang terbaik untuk kami suami isteri. tipulah kalau kami tak cemburu. tipulah kalau tak terdetik rasa sedih di hati. tipulah kalau tak menangis malam-malam terkenangkan orang lain sibuk dok menanya bila nak dapat baby kan? dok tanya tanya bila nak dapat baby macam baby esok je kan boleh dapat :P macam la baby boleh beli dekat Toys"R"us. Haha

tapi takpelah. segala apa yang Allah berikan, kami terima sebab kita hanya merancang. Allah yang menentukan. mungkin kami akan dapat rezeki tahun depan, mungkin kami akan dapat rezeki anak lambat lagi atau mungkin kami ....?



apa-apa pun Azah belajar satu perkara. bahagia dan derita janganlah dicanang kan? sekarang baru Azah dapat rasa macam ni rupanya perasaan orang yang dah kahwin tapi belum dapat rezeki anak lagi dan orang terus terusan tanya bila nak dapat baby :( macam ni rupanya perasaan kecil hati, kecewa bila kita belum ada anak tapi tengok orang happy ada baby comel dalam kandungan :( macam ni rupanya.

" suami pun ada pesan, sabarlah. kita kan dalam mood honeymoon lagi. Allah belum nak bagi rezeki lagi. yang dah berpuluh tahun tak dapat anak tu? haa. "

mudahnya lelaki berkata-kata. lelaki tak rasa kan apa yang kita sebenarnya rasa ..... takpelah, mudahan ada rezeki anak tahun depan. allahumma aamiin. korang teringin anak lelaki ke anak perempuan? hehe. kita semua pakat doakan yang baik-baik ea? panjang pula membebel. jumpa lagi :)

No comments