Pengalaman Scan Awal Kandungan @ 4w4d

Assalamualaikum semua!


pada post INI azah ada bagitahu kan yang azah ada jumpa doktor zakiah pada hari keempat azah delay period kan? al kisahnya begini, em pada hari keempat tu azah sakit perut yang teramat sangat. aduhai risaunya jadi apa-apa pada baby so bincang dengan suami, suami pun bersetuju untuk jumpa doktor zakiah. klinik doktor zakiah ni di kawasan pasir mas. klinik alif namanya. klinik memang nama lelaki tapi doktor yang in charge, doktor perempuan. hehe.



so pada hari keempat tu jumpa la doktor zakiah. azah ke situ pada hari sabtu, cuti weekend. jadi tak menjejaskan dengan kerja la kan sebab kami masing-masing cuti. sampai je turn jumpa doktor zakiah, doktor tanya sakit apa. azah cakap azah nak sahkan kandungan dan cerita jugak la pasal sakit sakit perut ni sebelah dalam. doktor tanya bila hari pertama last period pastu doktor kira-2 kandungan usia dalam 4-5 minggu macam tu. terus doktor suruh scan. azah takut juga jadi kandungan anggur ke, atau kandungan luar rahim ke kan, so better check kan.



kali pertama scan kandungan, doktor cakap "belum nampak apa lagi, just nampak dinding rahim menebal, sama ada kandungan akan menjadi ataupun akan luruh darah sebagai period". time ni takutnya ya Allah, doa doa mudahan memang lekat la sebab UPT jarang menipu kan. tapi doktor cakap,"takpe awak jangan risau, 2 minggu lagi datang, kita repeat scan."


balik je daripada scan tu, hari2 menanti, hari2 berdoa, mudahan baby okay sajelah kat dalam. dan sementara 2 minggu menunggu untuk repeat scan, keluar lendir lendir coklat. Allah takutnya, harap tak jadi apa-apa yang mengerikan. lendir coklat tu on off. dalam seminggu 2-3 hari datang sikit-2. pastu off. pastu datang lagi 2-3 hari.



then.


then.


then.



hari yang ditunggu telah tiba. air kencing memang tahan time ni sebab doktor dah pesan pastikan jangan kencing, lagi banyak air kencing, lagi clear nampak scan. so baik doktor, kita tahan daripada terkucil sekejap. hehe. 2 minggu kemudian, azah ke klinik balik, jumpa doktor zakiah. doktor zakiah scan je, terus nampak kantung. ALLAHHHHH. time ni rasa sebak + menangis + terharu + gembira. all in one. 



doktor cakap kandungan awak ni dah 4w4d. 2 minggu lepas awak datang tak nampak lagi kan, mungkin awak lambat ovulasi. tu yang kita tak nampak. takpa, ni dah ada kantung, nanti nampak janin dan heartbeat pulak. time ni doc zakiah assume yang EDD azah akan jadi 23/4/2019. settle je scan doktor bagi gambar scan hitam putih tu dan sahkan ni kandungan dalam rahim bukan macam kandungan luar rahim yang azah takut takut macam sebelum ni.



alhamdulilah alhamdulilah alhamdulilah. selamat datang ke alam rahim anakku sayang! tak sabar ummi nak jumpa awak tau. duduk elok elok tau kat dalam :)) doktor zakiah pesan lagi sebulan boleh dah ke klinik kesihatan berdekatan untuk buat buku pink. alhamdulilah, so next month kita ke klinik ya sayang, kita follow up di klinik kesihatan pula ! :D





No comments